۲۴ دی ۱۳۹۱، ۸:۵۷

مهر گزارش می‌دهد/

شایعات جدایی عسلویه از استان بوشهر/ مردم مخالف جداسازی هستند

شایعات جدایی عسلویه از استان بوشهر/ مردم مخالف جداسازی هستند

بوشهر - خبرگزاری مهر: شهرستان شدن عسلویه در کنار فرصت‌هایی که برای این منطقه ایجاد کرده، به عنوان یک تهدید نیز برای استان بوشهر به حساب می‌آید که جدائی این شهرستان از استان بوشهر می‌تواند آسیب جدی برای استان باشد چنانکه طی مدت اخیر شایعات مختلفی مبنی بر جدایی عسلویه از استان بوشهر مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنگان در سال 58 به شهرستان تبدیل و در سال 82 منطقه جم از کنگان جدا و به شهرستان تبدیل شد. اکنون نیز در سال 91 و در اواخر عمر دولت دهم با یک تصمیم بحث برانگیز و جنجالی و شاید انتخاباتی، یک بار دیگر دولت این شهرستان را تفکیک و شهرستان عسلویه را ایجاد کرد.

شهرستان شدن هر بخش به نفع مردم آن منطقه است و این موضوع بر هیچ فردی پوشیده نیست ولی هنگامی که صفحه تحرکات استان فارس را در این اواخر یک بازبینی ساده می کنیم و ورق می زنیم، ما را به سوی یکی از دلایل شهرستان شدن عسلویه هدایت می کند.

شهرستان ویژه لارستان بزرگ ترین شهرستان استان فارس است. این شهرستان دارای پنج اداره کل است و از شرایط مناسبی برای تبدیل شدن به استان برخوردار است.

به عقیده کارشناسان استان بوشهر یکی از اهدافی که برخی نمایندگان و مسئولان استان فارس برای آینده منطقه خود برنامه ریزی کرده اند، الحاق بخش ویژه عسلویه از استان بوشهر و همچنین شهرستان پارسیان از استان هرمزگان به لارستان استان فارس و تبدیل شدن این مناطق نام برده به استان جدید البته با مرکزیت لارستان است.

محرومیت بوشهری‌ها از 2 درصد نفت و 50 درصد نیروی بومی با جدائی عسلویه

با شهرستان شدن عسلویه بدون شک کار مسئولان استان فارس برای اهدافی که در نظر دارند، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد که در این صورت استان بوشهر برای همیشه از دریافت دو درصد پول حاصل از درآمد نفت و گاز منطقه محروم خواهد شد.

محرومیت دیگر، موضوع اشتغال 50 درصد نیروی بومی استان بوشهر است که منتفی خواهد شد چرا که با الحاق عسلویه به فارس مردم استان بوشهر نسبت به اشتغال در عسلویه غیر بومی محسوب می شوند.

به هر حال مهم‌ترین پیامد الحاق عسلویه به فارس متضرر شدن کل استان بوشهر است. چنانچه مسئولان استانی ما نتوانند برای جلوگیری از این اتفاق کاری انجام دهند و دولت را مجاب کنند، تاریخ استان بوشهر به شدت آنان را مورد نکوهش قرار خواهد داد.

مطمئنا مردم استان بوشهر به خوبی پیامدهای این اتفاق را درک می کنند و امیدواریم که مسئولان ما با ورود جدی و پیگیرانه خود مانع این رویداد شوند.

هرگونه آسیب به منافع استان، آسیب برای منافع نظام است

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: از نظر ما هرگونه آسیب به منافع استان، آسیب برای منافع نظام است.

عبدالکریم جمیری در ارتباط با مصوبه هیئت دولت در خصوص موضوع عسلویه اظهار داشت: در واقع  دولت در خصوص شهرستان شدن عسلویه هیچگونه اطلاعی به نمایندگان استان بوشهر نداده است.

وی با عنوان این مطلب که پیگیری‌ها برای شهرستان شدن عسلویه مربوط به قبل بوده است، افزود: دولت باید نمایندگان استان را در جریان این موضوع قرار می داد تا با یک شرایط مناسب و با یک کارشناسی بهتر به وحدت مردم استان لطمه وارد نکند.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم تصریح کرد: از کارهای شتاب زده‌ای که در حال حاضر توسط دولت انجام شده باید پیشگیری می شد. امکانات و منافع استان بوشهر باید به نفع مردم استان بوشهر مورد استفاده قرار گیرد.

دولت باید با مشورت و دقت نظر بیشتری اقدام به این کار می کرد

جمیری در پاسخ به این سوال که چنانچه برنامه شهرستان شدن عسلویه، الحاق به لارستان استان فارس در راستای تشکیل یک استان باشد، موضع نمایندگان استان چیست، تاکید کرد: چنانچه دست های پنهانی دنبال شرایطی باشند که بخواهند عسلویه را با استان فارس یا لارستان ملحق کنند قطعا نمایندگان استان موضع گیری و مخالفت می کنند و این اجازه را نخواهند داد.

وی اضافه کرد: به هر حال باید مصالح و منافع استان باید در چارچوب مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی مورد توجه قرار بگیرد. از نظر ما هرگونه آسیب منافع استان، آسیب برای منافع نظام است.

مردم اجازه تغییر موقعیت جغرافیایی استان بوشهر را نخواهند داد

نماینده دیر، کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال الحاق قسمتی از خاک استان بوشهر به استان همجوار به خبرنگار مهر گفت: در رابطه با بحث انتزاع عسلویه و الحاق به فارس گرچه قبلا مواردی مطرح شده بود و پیگیری‌هایی از طریق وزیر کشور و نمایندگان سابق استان فارس صورت گرفته بود اما با پیگیری‌ها و تشکیل جلسات مستمر با نمایندگان استان هرمزگان و تذکر و همچنین سئوال از وزیر کشور در کمیسیون  و صحبت‌هایی که شخصا با معاون وزیر داشتم، این امر را تکذیب کردند.

حجت الاسلام موسی احمدی اذعان داشت: طی صحبت هایی که داشته تاکید کردم که حتی فکر این قضیه را هم نکنند. مردم استان بوشهر و تمام مسئولان شهرستانی و استانی با این موضوع مخالف هستند.

وی تاکید کرد: مردم، نمایندگان و مسئولان استانی اجازه نخواهند داد حتی ذره ای از خاک و موقعیت جغرافیایی استان بوشهر تغییر یابد.

نماینده مردم دیر، کنگان و جم با اشاره به این مطلب که با دقت مراقب اوضاع هستیم که این جریان حتی پیگیری هم نشود، افزود: ما مخالف استفده از امکانات موجود در حوزه انتخابیه یا در استان توسط استان های دیگر نیستیم. هم اکنون عده زیادی از هم وطنان استان فارسی ما در عسلویه، کنگان و در دیگر نقاط استان بوشهر مشغول زندگی و کار هستند. نه تنها استان فارس بلکه کل کشور از منافع و مزایای استفاده می‌کنند و ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم.

حجت الاسلام احمدی اطمینان داد: اینکه بخواهند قسمتی از خاک استان را انتزاع و به استان فارس یا هر استان دیگری ملحق کنند، به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد.

الحاق عسلویه به استان فارس صورت نخواهد گرفت

نماینده مردم دشتی و تنگستان نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر گفت: مطمئنا الحاق عسلویه به استان فارس صورت نخواهد گرفت.

حجت الاسلام سید محمد مهدی پورفاطمی با اشاره به این مطلب که سال هاست موضوع الحاق عسلویه به فارس را مطرح کرده اند، افزود: در همین راستا چند هفته پیش وزیر را به مجلس آورده و خواستار پاسخ وی در این خصوص شدیم که ایشان در جواب گفت این موضوع در برنامه کاری دولت نیست و نخواهد بود.

وی تاکید کرد: قطعا بدانید که هم نمایندگان استان، هم مسئولین استانی، هم خانواده معظم شهدا و همه کسانی که دلسوز استان بوشهر هستند این اجازه را نخواهند داد که قسمتی از استان بوشهر و مخصوصا عسلویه که قطب انرژی کشور است تفکیک شود.

انتزاع یک وجب از خاک استان اعتراض شدید مردم را در پی دارد

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: همان طور که قبلا نیز اعلام کرده ایم، با انتزاع بخشی یا حتی وجبی از خاک استان بوشهر یا هرمزگان و اتصال به جایی دیگر به شدت مخالفیم.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد تاکید کرد: قطعا در مقابل این حرکت اعتراض شدیدمان را انجام خواهیم داد.

عسلویه جزء لاینفک استان بوشهر است

مدیرکل سیاسی استانداری بوشهر نیز در این ارتباط اظهار داشت: اعلام تغییر و تحول تقسیمات کشوری از وزارت کشور اعلام می‌شود و عسلویه چه شهرستان شود یا نشود متعلق به استان بوشهر و به هیچ‌ وجه جدا نخواهد شد.

نصرالله شفیعی گفت: تمام شایعات درباره انتزاع عسلویه از استان بوشهر کذب است و تا به حال هیچ یک از منابع رسمی اعم از هیئت دولت و سایر مسئولان حرفی از جدایی عسلویه نزده‌اند.

مدیرکل سیاسی استانداری بوشهر خاطرنشان کرد: نماینده عالی دولت در استان بوشهر با چنین دیدگاهی که در بین مردم رواج دارد، کاملا مخالف است و تمام توان و انرژی مسئولان استان در راستای منافع مردم است و دیدگاه هیچ یک از مسئولان کشوری و استانی این نیست که حتی یک وجب هم از خاک استان بوشهر جدا شود.

وی در پایان اضافه کرد: از همه مردم و رسانه‌هایی که مسائل استان با تعصب خاصی دنبال می‌کنند، خواستاریم به شایعات توجهی نداشته باشند و مردم هم بدانند که همه مسئولان استان با تمام توان مدافع حقوق مردم هستند و همه مردم آسوده خاطر باشند که بحث انتزاع عسلویه از استان مطرح نیست، بلکه عسلویه جزء لاینفک استان بوشهر است.

.......................

گزارش: مصطفی صفایی

کد خبر 1789219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha